Fox Glacier

9 februari 2020 - Foxgletsjer, Nieuw-Zeeland

Het is 6 februari en Waitangi Day oftewel Nieuw Zeeland dag, een nationale feestdag om stil te staan bij de New Zealand Treaty met de oorspronkelijke Maori bevolking van het land. De Maori’s werden gecompenseerd voor het onrecht dat ze na de komst van de ‘nieuwe’ Kiwi’s is aangedaan. Het is een feestdag maar ook een protestdag. Veel Maori’s voelen zicht nog steeds benadeeld en vanwege al die protesten wordt de dag steeds minder feestelijk. Veel is ook gesloten deze donderdag dus lunchen we bij een kleine kleurrijke food truck met een ‘whitebait fritter’ een soort minivisjes omelet. De whitebait (letterlijk wit aas), maatje lucifer, wordt vermengd met ei en gebakken. Een typisch Nieuw Zeelandse delicatesse. Een kostbare ook want als je ze niet zelf vangt betaal je zo 80 NZ dollar voor een kilo.

Fox Glacier bord  Whitebait lunch  land slides

Hangbrug

Onze route van Wanaka naar Fox Glacier oftewel de Fox gletcher door de bergen, opende het ene na het andere prachtige vergezicht. Regelmatig werd er gestopt bij een ‘viewpoint’ zodat we de schitterende natuur konden bewonderen en volop gelegenheid kregen al dat moois in foto’s te vereeuwigen. Alsof je door een natuurfilm rijdt, bijna surreëel. Besneeuwde bergtoppen werden afgewisseld met spiegelende meren en regenwouden. We reden nu eens over smalle bergwegen en dan weer door diepe dalen, overbrugden diepe kloven over eenrichtingsbruggetjes en langs wegwerkzaamheden. Het weer is ook heel wisselend.. ‘Four seasons in one day’ zijn hier aan de Westkust niet ongebruikelijk. Fris en bewolkt met regen het ene moment en dan komt het zonnetje door en is de lucht weer blauw.

Bij Lake Matheson  Mount Cook  Fox Glacier  Fox Glacier

In Fox Glacier overnachten we in een van de weinige accommodaties die er zijn. Een basic maar comfortabel hotel met alles wat we nodig hebben voor een nacht onderweg. We spotten tijdend onze avondwandeling in het nabijgelegen bos zelfs wat gloeiwormen na wat zoeken naar de juiste plek. De volgende ochtend besluiten we op tijd richting Lake Matheson te rijden. Daar zou de beste plek zijn om de gletscher en zelfs de hoogste berg van het zuidereiland, Mount Cook, te zien.  We hebben geluk en bewonderen de indrukwekkende Fox Glacier met Mount Cook onder een strakblauwe hemel. Voor onze ogen wordt het grijs en verdwijnen de gletscher en bergtoppen achter de snel binnendrijvende wolken. We waren net op tijd. Een wandeling langs het spiegelmeer Matheson en een heerlijk ontbijt later gaat de reis verder richting Lake Brunner waar neef Tony vorig jaar een camping overnam maar dat is voor het volgende blog.

Lake Matheson  Lake Hawea  Gigantische boom  Gigantische palm

1. Cintha:
    9 februari 2020
    Ik heb die whitebait zelf nog gevangen. Was toen heel gewoon. En goedkoop. Maar ja. Ook al weer bijna 40 jaar geleden. Ze maakten er toen ook al omelet van. Het uitzicht blijft onveranderd spectaculair. Prachtig!
  2. Marga:
    9 februari 2020
    Mooie reis, erg leuk om neef Tony weertezien, hoop dat de weersomstandigheden geen spelbreker zullen zijn
  3. Meta:
    Wauw!