De balans opmaken...

2 april 2020 - Sibbe, Nederland

Inmiddels zijn we alweer ruim een week thuis, is de jet-lag weg-geslapen, zijn de wasjes gedraaid en de koel- en voorraadkast aangevuld, staan de koffers weer op zolder, wordt de krant weer bezorgd en zijn we alweer bijna gewend aan de frisse lente in Nederland na de warme herfst in Australië. Ook zit onze eerste week zelfopgelegde quarantaine er op. Goed te doen, hoewel we natuurlijk wel missen dat we onze vrienden en familie en vooral onze kinderen en kleinkinderen nu niet kunnen zien. Na twee-en-een-halve maand zijn we daar eigenlijk wel aan toe. Nog een maand en dan hopen we dat de teugels wat gaan vieren en we ons weer socialer kunnen gedragen en weer dichter bij elkaar kunnen zijn.

route reis DownUnder 2020route Zuidereiland Nieuw Zeelandroute Noordereiland Nieuw Zeelandroute Australië

Voor nu is het hoog tijd dus om de balans op te maken van onze mooie reis DownUnder.

We hebben veel ondernomen, ondergaan, beleefd, gedaan, gezien, gehoord, geproefd, genoten, en hebben / zijn…

·       57 dagen onderweg geweest in plaats van de geboekte 64 dagen

·       in totaal 62 uur gevlogen,

·       in 10 verschillende vliegtuigen

·       in 4 landen geland

·       2 landen, 3 eilanden bezocht

·       in 4 huurauto’s gereden

·       ruim 5000 kilometer zelf gereden plus

·       zo’n 2.000 km door familie en vrienden rondgereden

·       ontelbaar veel bochten gedraaid

·       altijd links gereden

·       5 x op een boot of ferry gevaren

·       in een trein gereden

·       in een terreinwagen meegereden

·       steden, stadjes, dorpen en gehuchten bekeken

.       bergen, dalen, kloven, en vlakten, rotsen en stranden en regenwouden bewonderd

.       sneeuw en gletsjers gezien

.       zandduinen, heuvels en zelfs een berg deels beklommen

.       kilometers gekuierd, gewandeld, geklommen en zelfs door water gewaad

·       musea en diverse tentoonstellingen bezocht

.       Hundertwasser projecten bezocht en er blijvende contacten geregeld

·       lekkere en soms onbekende dingen gegeten waaronder:

·       veel vis, zoals zalm, kabeljauw, schol, tong, calamaris, octopus, ‘white bait’, red snapper

·       schelpdieren waaronder coquilles, Bluff oysters, Green lip mussels, Australian pipis (kokkels)

·       en schaaldieren, zoals garnalen, kreeft, krab, crayfish en Moreton Bay Bug

·       vlees ook: rund, varken, lam, schaap, geit, hert

·       en gevogelte: kip, kalkoen, fazant, kwartel, struisvogel en eend

·       plus eieren van kip en kwartel

·       en natuurlijk allerlei groentes en tropisch fruit, zoals mango, paw paw, papaya,

·       plus vaak toast, vierkant van vorm

·       menige winery bezocht

.       en daar heerlijke wijntjes geproefd en gedronken

·       onze caffeïne behoefte bevredigd met long blacks, short blacks, flat whites, lattes en cappuccino's

·       in zee en zwembad gezwommen

·       in hot tubs gezeten

·       in kauri bossen, door regenwouden, langs stranden en over bergpaadjes gelopen

·       bergen en heuvels opgegaan, hoge hoogtes en diepe dieptes doorstaan (hoogtevrees)  en bewonderd

.       in NZ herstelwerkzaamheden en sporen gezien van landslides na zware regenval aan de westkust

.       ook nog steeds littekens van de zware 2015 Kaikoura aardbeving aan de oostkust

.       de trieste verbrande resten aanschouwd van de bosbranden in Australië

.       in de vorm van verkoolde bomen, afgebrande huizen en witte kruisen als stille getuigen

.       ook weer fris groen op de zwarte Gum tree stammen en frisse toeven groen op palmen gespot

·       bijzondere dieren gezien

·       In Australië o.a. kangoeroes, wallabees, bandicoots, echidna’s, emu’s, alpaca's, adelaars, dragons, blue wrens, papegaaien, kaketoes, parkieten, pelikanen, kookaburra’s, butcher birds, scholen red snapper, en andere vissen, regimenten soldier crabs, onaangename horse flies, sand flies en harige spinnen en natuurlijk veel koeien en schapen.

·       in Nieuw Zeeland o.a. zeehonden, pinguïns, albatrossen, fan tail wrens, vlinders, pukeka’s, veel koeien en nog veel meer schapen

·       mooie en exotische bomen zoals kauri en  planten en bloemen bewonderd

·       genoten van zonnig weer, tot 32 graden

·       wat minder van regen weer bij 14 graden

·       veel interessante en hartelijke mensen ontmoet

·       nieuwe vrienden gemaakt en oude vriendschappen verstevigd

·       familiebanden aagehaald

·       Onze kennis over Maori’s en Aboriginees uitgebreid

·       duizenden foto’s gemaakt

·       23 verhalen met foto’s op dit reis-blog geplaatst

·       ongetwijfeld het een en ander vergeten te melden

·       en voor dit alles de nodige Euro’s, AU dollars en NZ dollars uitgegeven...

...en toch is 't het allemaal dubbel en dwars waard geweest!

We hebben het vooral heerlijk gehad en ook interessante tijden meegemaakt maar bovenal hadden we het niet willen missen!

Dank jullie wel voor het 'meereizen' met ons middels dit blog, voor jullie belangstelling en de vele lieve, leuke, grappige, bemoedigende en interessante commentaren.

En wie weet, misschien toch weer tot een volgende keer, dus blijf gezond en warme groet …

Kia ora, cheers and see ya!

Grid en Henk

kust  bij Margaret RiverSelfie BrisbaneMount WarningMavis' Kitchen and CabinsgewichthefpubliekTawharanui Regional ParkSailfish CoveAbel Tasman National ParkAbel Tasman National Park,Kaikouraonderweg naar Fox GlacierOtagoMondkapjes in HongKong

1. Marleen:
    2 april 2020
    wat 'n sjoen koppel is 't toch, neet daan??
  2. Leo Schunck:
    2 april 2020
    Geweldige ervaring. En nu???
  3. Judith Oostwegel:
    2 april 2020
    Dag Ingrid, wat een fantastisch mooi verhaal. Wat veel gezien in toch redelijke korte periode. Fijn dat jullie weer gezond thuis zijn.
  4. Meta:
    2 april 2020
    Heerlijk lieverds. Wat een indrukwekkende opsomming! Vooral fijn dat jullie er weer heelhuids zijn. X