Farewell Jamaica...One Love!

17 februari 2019 - Sibbe, Nederland

Weer thuis, tijd dus voor het laatste blog van deze reis.

De laatste avond en ochtend in Negril verliepen rustig. We genoten van een drankje en live reggae music bij Rick's Café en ons laatste avondmaal bij Ivan's, het restaurant van ons hotel. 's Ochtends bij het uitchecken kregen we zelfs nog de diner kosten terug, plus excuses voor het geleden ongemak. Het was het management ter ore gekomen dat we wel érg luidruchtige buren hadden gehad. Zeer attent vonden wij! Bij Catcha Falling Star weten ze nog hoe een klant er uit ziet :-))

Sign postLive music

Onze rit naar Montego Bay was zonder verrassingen en met behulp van onze TomTom (nodig, want bewegwijzering ontbrak hier volledig) bereikten we ruim op tijd de luchthaven. Auto inleveren (wisten we dat onze kentekenplaat ontbrak??) en Henks bril ophalen die in de eerste auto was blijven liggen (een bril? ...wat voor bril?... welke "rep" had ons geholpen? Anna?... maar even bellen dan..., Oh, daar ligt ie...). Nadat die hindernissen waren genomen begon weer het bekende wachten, op inchecken, op paspoort controle, op handbagage controle, op douane, op boarden en toen konden we buiten verwachting op tijd vertrekken. Hoewel..., het vliegtuig bleek verkeerd geladen, dus lading eruit, lading er weer in, maar dan anders verdeeld en drie kwartier later konden we weer vertrekken. Hoewel..., het weer was inmiddels omgeslagen en zo slecht geworden met stortregen en harde windvlagen, dat de vluchtleiding geen toestemming gaf om op te stijgen. Wachten op weersverbetering en een nieuw slot en ja hoor, toen we inmiddels al 2 uur in het toestel zaten konden we eindelijk dan echt vertrekken. Ruim 8,5 uur later (geen tussenstop deze keer) landden we weer op Europese bodem waarna de Flixbus Brussel > Maastricht en daarna zwager Kor met taxi Terblijt ervoor zorgden dat we weer veilig thuis aanbelandden.

Onze route op blog.VliegtuigVliegtuigmotor.Zonsopgang.Vliegroute

Inmiddels is het twee dagen later, zijn de wasjes gedraaid, de boodschappen gedaan, is de post gesorteerd en staan de koffers weer op zolder. De balans van onze Jamaica reis kan worden opgemaakt.

We hebben weer veel ondernomen, ondergaan, beleefd, gedaan, gezien, gehoord, geproefd en genoten en hebben of zijn:

• 24 dagen onderweg geweest
  • in totaal 21 uur en grofweg 22.000 km gevlogen
  • ruim 1000 km met de 4x4 huurauto links gereden
  • ontelbaar veel bochten gedraaid
  • nog meer pot holes ontweken of er doorheen gereden
  • op een raft en in 'canoes’' meegevaren
  • op wegen, paadjes en bergweggetjes gelopen, gewandeld en geklommen
  • maar één keer onderweg landgenoten tegen gekomen
  • sowieso weinig witte mensen gezien
  • wel veel prachtige, volumptueuse vrouwen en magere Rasta's met dreadlocks
  • stralende zonsop- en -ondergangen bewonderd
  • voor het eerst de maansikkel als 'kommetje' aanschouwd
  • voor het eerst vruchten en groentes gegeten of gedronken als: cassave, yam, plantain, ackee, sorell, custard fruit en jelly coconut
  • voor het eerst vlees of vis gerechten genuttigd van geit, crayfish en conch
  • voor het eerst Jamaicaanse Jerk chicken, -fish en -pork geproefd, alsook Ackee 'n Saltfish, Rice 'n Peas, spicy Oxtail, Bammy, Johnny cake en Ital food.
  • voor het eerst Blue Mountain koffie gedronken
  • niet veel wijnflessen geopend
  • wel veel water, sapjes en Ginger beer of Ting (grapefruit drankje)
  • kennisgenomen van een boeiende andere cultuur en taal
  • oftewel, meer te weten gekomen over Jamaica en zijn bewoners
  • kennis gemaakt met veel eilandbewoners waaronder Maroons en Rasta's
  • dus vooral veel interessante mensen ontmoet
  • honderden foto's en tientallen korte videofilmpjes gemaakt
  • 12 verhalen op dit reisblogs geplaatst
  • ongetwijfeld het een en ander vergeten te melden
  • voor dit alles de nodige Euro's, US Dollars en JA Dollars neergeteld

...maar dat is het allemaal dubbel en dwars waard geweest!

Kortom we zijn weer veel ervaringen rijker, hebben het heerlijk gehad

en hadden het allemaal niet willen missen.

Dank jullie wel voor jullie belangstelling en positieve commentaren.

... en graag tot de volgende reis.

One Love :-))

Grid en Henk

1. Rene Corten:
    18 februari 2019
    Mooi besluit van je boeiende verhalen. Tot gauw!