Weer thuis!

25 maart 2020 - Sibbe, Nederland

We zijn weer thuis, veilig en wel! Niet zo vanzelfsprekend als normaal gesproken na een reis. Tot op het laatst is het nog spannend of deze vlucht, onze vierde poging en voorlopig laatste kans Australië te verlaten, ook daadwerkelijk door zal gaan. Gelukkig kan er al ingecheckt worden en ontvangen we in de loop van de ochtend de boarding-cards. Toch weer een stapje dichterbij.

zwembad hotel dichtvluchten geannuleerd Perthvertrek PerthDubai AirportDubai

De ochtend voor vertrek worden op last van de regering in heel Australië, dus ook in Perth waar wij zijn, alle 'non essential businesses' dus veel winkels, restaurants, sportclubs, kappers, en andere niet essentiële gelegenheden gesloten om exact om 12 uur 's-middags. Ook wordt mensen gevraagd 1,5 meter afstand van elkaar te houden. Waar we dus de dag ervoor nog hebben ontbeten en uit eten zijn geweest, zien we nu lege restaurants en terrassen. Wel is afhaalservice toegestaan, dus laten wij ons het take-away ontbijtje van 'fruitbowl with yoghurt and fresh orange juice' in ons hotel appartement evengoed nog goed smaken. Een Uber-taxi rijdt ons later op de dag door een bijna lege stad naar een bijna lege luchthaven. Op het bord met vertrekkende vluchten zien we dat het overgrote deel daarvan is geannuleerd. Steeds meer landen sluiten hun grenzen voor vluchtverkeer. Ook Dubai heeft aangekondigd het luchtruim te zullen gaan sluiten vanaf 25 maart. Wij landen er op 24 maart, vlak voor sluiting en treffen ook daar weer een naar verhouding rustige luchthaven aan. De vlucht naar Dubai is een lange zit van bijna 12 uur in een overvol vliegtuig. Hoezo 1,5 meter afstand van elkaar houden. Er wordt ook niet overal even logisch met de Corona regels omgesprongen, want bij het boarden in Dubai wordt opeens een poging gedaan de regel van afstand houden toe te passen, waarna we weer vlak naast elkaar plaats nemen in een opnieuw vol vliegtuig. Aangekomen in Brussel mogen we in groepjes het vliegtuig verlaten, staan in de rij bij het paspoort checken (ongebruikelijk na uitstappen) en bij de bagageband mogen we weer niet dicht naast elkaar staan, waarna de official die mij maant afstand te nemen, gezellig dicht naast haar collega gaat staan praten. Niemand weet goed hoe deze afstandsegel toe te passen in situaties waar het lastig is. We worden opgehaald door vriend Pim die voor de gelegenheid onze boarding passes toegestuurd heeft gekregen om desgewenst aan te kunnen tonen waarom hij de grens over gaat. Alleen als er noodzaak is mag de Nederlands-Belgische grens worden overschreden.

leeg Zaventemleeg Zaventemgeannuleerde vluchten aankomst Zaventemafstand houden

Vandaag (25/03) lezen we dat alle passagiers die vanaf vandaag op Zaventem aankomen en ook 'ophalers'  twee weken in zelf-quarantaine moeten. Hebben we weer geluk gehad, hoewel we wel hebben besloten de komende twee weken vooral in en om ons huis te blijven en ook geen bezoek te ontvangen, dus sowieso aan zelf-quarantaine te doen. Voor de zekerheid. We zijn per slot van rekening de afgelopen dagen op verschillende plekken op de wereld geweest en hebben in twee vliegtuigen gezeten met mensen die overal vandaan kwamen. Inmiddels zijn onze koelkast, diepvries en voorraadkast aangevuld en zijn we op de nabije toekomst voorbereid.  Nu de jet-lag wegslapen, de koffer-inhoud uitzoeken, schoonmaken en/of wassen en weer opbergen.  De tuin wacht en de voorjaarsschoonmaak kan wellicht ook weer worden ingevoerd. Kortom, we zijn er klaar voor. Nu maar hopen dat we met z'n allen deze onwezenlijke tijd goed doorkomen.
Tot het volgende en laatste blog van deze reis, tot dan....