Sydney

15 februari 2016 - Sydney, Australië

Sydney 10 – 14/02

Van Canberra naar Sydney is een uur of drie, vier rijden rijden over de snelweg, maar we besluiten de toeristische route te nemen en via Nowra en Woolongon langs de oostkust. Een mooie tocht door het glooiende, deels droge, dus bruine, landschap. Richting kust is het groener. De route gaat door kleine gehuchten (drie huizen, wat boerderijen en soms een winkel) en deels over onverharde wegen. We doen even een stap terug in de tijd. Bij Nowra laten we het verleden achter ons en wordt alles weer drukker en sneller. Er wordt overal aan de weg gewerkt en hier geen poppen langs de weg die met vlaggen zwaaien, maar echte mensen die hele dagen in de warmte hun bord met STOP of SLOW omhoog houden. Geen spannende baan lijkt me.

In Sydney stuurt de TomTom ons feilloos door de drukte naar het vliegveld waar we de huurauto inleveren waarna een taxi ons via de tolweg naar het logeeradres brengt. Net als Melbourne heeft Sydney tegenwoordig voor een deel tolwegen die voor betere doorstroming van het verkeer zorgen. Er zijn alternatieve routes, maar die zijn drukker en hectischer. Bewoners hebben een abonnement met een kastje dat automatisch registreert en bezoekers kunnen achteraf via internet betalen. Dat laatste is wel aan te raden, omdat je anders alsnog de rekening plus boete gepresenteerd krijgt. Onze gastvrouwen in Sydney zijn Barbara, Drew's moeder en haar partner Rhonda. We kennen hen van eerdere bezoeken aan Australië en ze logeerden ook al eens bij ons in Sibbe. Het was leuk hen weer te zien en we werden hartelijk ontvangen in hun prachtige appartement met schitterend uitzicht over de stad in het hart van de stad aan Hyde Park. Sydney heeft hoge wolkenkrabbers, brede winkelstraten, hier en daar historische gebouwen en natuurlijk haar iconische Harbour Bridge en Opera House. Het leuke van logeren bij bewoners is dat je stukjes van een stad ziet die je anders voorbij zou lopen. Sydney is namelijk ook de ‘city of villages’ en inderdaad waan je je in een dorp als je de juiste straat inloopt vanuit het centrum. Ineens kom je in een straat met laagbouw huizen, bomen en een heus dorpsplein.

Onze dagen vliegen ook hier weer voorbij. We wandelen door de drukke winkelstraten naar Circular Quai waarvandaan de busboten vertrekken richting Manly en Bondi Beach. We nemen de bus naar Beclau, de Australisch, Nederlandse meubelmaker van onze keukentafel en boekenmolen die vroeger in Maastricht en tegenwoordig in Sydney woont, maar de winkel blijkt gesloten jammergenoeg. Toch een leuk tochtje. Menige ‘latte’ of ‘long black’ wordt gedronken. Koffiedrinken is hier tot een cultuur verheven en smaakt bijna overal goed. Barb en Ronda verkopen ook koffie in een van de twee Nutorious winkels die ze runnen, waar ze verder, de naam zegt het al, noten verkopen in allerlei bewerkingen. Gebrand, met caramel, in muesli, als koekjes etcetera. Een van hun verkooppunten is in het Queen Victoria Building, kortweg QVB genaamd. Het is de voorloper van de shopping mall in een groot Victoriaans gebouw. Op zondagmorgen gaan we al vroeg naar een klein strandje waar we alleen Sydney-siders tegenkomen. Heerlijk zwemmen en weer een koffietje drinken. Daarna wandelen we over oude verdedigingswerken, hoog boven de stad, met uitzicht over het water en de schijnbaar (schijn bedriegt) vergelegen West Side en East Side. Ons bezoek aan Australië zit er nu bijna op. Nog een keer lekker samen eten in een trendy restaurant en de volgende dag worden we in alle vroegte naar het het vliegveld gereden en nemen we afscheid van Barb en Rhonda. We vliegen vandaag naar Nieuw Zeeland voor deel twee van onze trip. Wordt vervolgd