Canberra

9 februari 2016 - Canberra, Australië

Canberra 4/2-10/2

Na Melbourne vliegen we naar Canberra waar we logeren bij Jed en zijn gezin. Jed woonde als 17- 18 jarige tiener samen met Drew een jaar bij ons in ’99-’00 als AFS-er. Nu, zo’n 17 jaar later woont hij met zijn Kameroense vrouw Annie en hun 6-jarige tweeling Olly en Amy weer in zijn geboortestad Canberra. Het is heerlijk om hem weer te zien. In levende lijve is toch anders dan via Facetime of Skype.

Canberra is de hoofdstad van Australië. Een stad die 100 jaar geleden op de tekentafel ontstond om niet te hoeven kiezen tussen Melbourne en Sydney als hoofdstad van Australiē. In het midden is Parliament hill, een kunstmatige heuvel met daarop het parlementsgebouw waaromheen de rest van de stad zich als een spinnenweb uitstrekt. Alles is heel ruim opgezet met veel groen. De ‘binnenstad’ wordt Civic genoemd maar heeft niet een echt oud stadscentrum. Het geheel ademt een sfeer uit van welvaart. Hier zijn ook de meeste ambassades en regeringsgebouwen te vinden, almede de universiteit en diverse musea. Een groot meer ‘lake Burley Griffin’ genaamd, (naar de architect van de stad) domineert de hoofdstad. Om het ‘spinnenweb’ heen liggen de buitenwijken, waarvan Gowrie de naam van de wijk is waar Jed woont. Hij kocht er twee jaar geleden een huis, één verdieping hoog (type bungalow) zoals bijna alle huizen hier. De basis is meestal van hout en de buitenlaag bestaat uit bakstenen. Een stukje tuin eromheen, waar een grote metalen garage in is gebouwd, die dienst doet als gym. Hier trainen Jed en Annie allebei voor deelname aan de nationale kampioenschappen gewichtheffen. Zo kunnen ze tegelijk trainen als ze willen en hoeft niet een van hen thuis te blijven om op de kinderen te passen. Jed is werkzaam als hydro ingenieur en er is hem een andere baan aangeboden als project ingenieur bij een grote bouwonderneming. Mooi om te zien waar de tiener van toen terecht is gekomen. Het is alsof we bij een van onze eigen kinderen logeren en we maken dus deel uit van het gezin de dagen dat we er zijn. Jed heeft vrij genomen. Samen brengen we de meisjes naar school en zien dat het Australische schoolsysteem anders is. De kleine school is één grote ruimte, waarin ruimtes zijn afgescheiden (zonder echte muren) waar de verschillende klassen in zitten. De kinderen zijn hier verplicht een hoed te dragen (vanwege veel zon en gat in ozonlaag boven Australië) en er wordt veel zonnebrand crème gesmeerd. Verder gaat het er allemaal heel relaxed aan toe.

Zaterdag gaan we met z’n allen naar het Arboretum. Een vrij recent aangeplant gebied met (de naam zegt het al) veel verschillende boomsoorten. Bij een grote brand in 2002 werd een groot gedeelte van Canberra en omgeving in de as gelegd en dit gebied maakt deel uit van het opnieuw ingerichte groen. Er staat ook een gebouw boven op de heuvel waar nu een bonsai tentoonstelling te bewonderen is. Verder een houten speeltuin van ‘reuzenzaden’ van de banksia en andere Australische planten waarin glijbanen en klimrekken zijn verwerkt. Zondags zijn we bij Libby en Howard, Jed's ouders, te gast voor de lunch. Het is alweer een paar jaar geleden dat we ze zagen, dus leuk om weer bij te praten. De andere dagen bekijken we de stad en bezoeken we ook diverse musea. The National Museum of Australia waar de aborigonal en koloniale geschiedenis is vormgegeven, the National Portrait Gallery met prachtige portretten van bekende en minder bekende Australiers. Ook the National Gallery of Australia, waar een groot gedeelte van de permanente tentoonstelling uit Aboriginal art bestaat, maar waar ook Europese kunst is te bewonderen. De gebouwen op zich zijn al kunstwerken.

Verder natuurlijk gezellig samen koken, eindeloos bijpraten en de wereldproblemen oplossen. Onze dagen hier vliegen voorbij. Morgen rijden we alweer door naar Sydney waar we uitgenodigd zijn te logeren bij Drew's moeder Barbara en haar partner Rhonda. Ook hierna volgt weer meer…