Barossa Valley

16 januari 2016 - Barossa Valley, Australië

Barossa Valley 13/1

Onze eerste Australische stop is in Nurioopa in de Barossa Valley waar we verblijven in een B&B kamer in Whistler Farm, een voormalige boerderij met nog wat schapen, ganzen en alpaca’s. De eigenaren, Jayne en Chris Pfeiffer (Pfeiffers voorouders waren in de 18 de eeuw godsdienst vluchtelingen uit Duitsland) ontvangen ons allervriendelijkst. We worden zelfs ‘s avonds lux van en naar een restaurant gereden, zodat niemand bob hoeft te zijn.

Wijn is waar om alles hier draait in de Barossa Valley, het bekendste stukje van het wijngebied in Zuid Australië. Midden 19- de eeuw werd hier de wijnstok geïntroduceerd door eerder genoemde Duitse vluchtelingen die Riesling wijnstokken meenamen uit hun thuisland. De bouw van de huizen met veel ‘frilly’ versierde veranda’s en Duitse-, of verengelste Duitse namen herinneren daar nog aan, hoewel na 1945 blijkbaar een aantal Duitse plaatsnamen vervangen werd door Aboriginal namen. Voor ons is dit een perfecte start. Wat rondtouren langs de wijnhuizen, beetje rustig aan, want nog wat last van een jet lag ( 9,5 uur tijdverschil is toch even wennen) .Een wandeling die langs een ‘kangaroo sanctuary’ leidt, waar schattige kleine kangoeroes rondhuppen die gered zijn uit de buidel van hun in het verkeer verongelukte moeders. Een bezoek aan een uitkijkpunt met indrukwekkende beeldentuin en als laatste zijn we langs geweest bij de buurvrouw van Whistler farm, in de winkel en opname studio van deze in Australië wereldberoemde tv -kok, Maggy Beer, die bekend is van de Australische versies van Masterchef en The great British bake off. De dame doet zelf nog even acte de présence wanneer we een korte kookdemonstratie bijwonen en mijn buurvrouw valt nog net niet flauw van bewondering.

Dan zijn onze eerste twee nachten alweer verstreken en pakken we het spul weer in voor onze tweede stop. Die zal zijn in Rawnsley Park Station in de Outback.