COVID-19 DownUnder

16 maart 2020 - West-Australië, Australië

Niet meer aan te ontkomen. We kunnen het niet niet over HET VIRUS hebben. Midden in de nacht worden we de laatste dagen wakker gepingd door berichten uit Nederland. Het ene nog somberder dan het andere. Ook veel grappige of grappig bedoelde sketches en cartoons bereiken ons. Humor houdt menigeen op de been zo lijkt het wel. Gelukkig maar!

Tip

Cartoon

In Australië is de dreiging minder accuut, hoewel hier ook iedere dag nieuwe gevallen gemeld worden, maar dat gaat dan met twee of drie tegelijk omhoog. De situatie vandaag, 16/03 is: 298 mensen positief getest, 27 genezen, 5 overleden. In Western Australia, waar we nu zijn, zijn 18 mensen positief getest. Western Australia beslaat een enorm oppervlak. Als het een land zou zijn zou het nr. 10 van de wereld zijn wat grootte betreft. Maar in Victoria bijvoorbeeld, waar Melbourne te vinden is, is de noodtoestand afgekondigd onder het motto: ‘Better safe than sorry! Mensen werken nog wel, maar er wordt gevraagd zoveel mogelijk thuis te werken. Scholen zijn nog open, op een school na waar iemand langs geweest is die later positief testte.  Samenscholingen van meer dan 500 mensen moeten worden afgelast, dus geen sportwedstrijden meer met publiek, geen theatervoorstellingen, geen concerten en ga zo maar door. In Brisbane afgelopen weekend waren we in Eat Street, een groot festivalterrein vol food trucks en andere tijdelijke eettentjes. Het was voorlopig de laatste avond geopend, want meer dan 500 mensen bij elkaar!

TipsAussie tips

En mensen hamsteren. Dat was eigenlijk het eerste dat hier opviel en dan vooral WC papier. Waarom? vraagt een mens zich af! Er rouleert zelf een filmpje op YouTube van drie mensen in een supermarkt in Melbourne die vechten om een rol closetpapier. Waar gebeurd! Sinds gisteren geldt ook de regel dat iedereen die Australië binnenkomt twee weken aan ‘self-isolation’ moet doen, in quarantaine moet dus, in zijn of haar eigen huis. Eigenlijk wat jullie in Nederland nu bijna allemaal doen. Verder is de vrees voor recessie groot. Ook hier maken koersen een duikvlucht.

Voor ons betekent het dat er onzekerheid is over onze thuisreis.  Er waren vluchten geboekt van Perth via HongKong naar Amsterdam bij Cathay Pacific over twee weken. Maar omdat mensen die in HongKong zijn geweest, (zelfs alleen op doorreis) Nederland niet meer in mogen voorlopig, heeft Cathay afgelopen zaterdag alle vluchten via Hongkong geannuleerd. Er is nog geen alternatief gevonden. Andere maatschappij? Andere route? Andere data? We wachten af en gaan het ervaren. Als het goed is wordt dat voor ons geregeld. Geen werk of hond wacht op ons dus proberen we ons niet al te druk te maken en dat lukt aardig.

Ondertussen reizen we gewoon verder naar de geplande accommodaties. Wel is het opvallend rustig waar we ook komen en we komen ook steeds minder toeristen tegen. En overal horen we over annuleringen, zeker nu de grenzen zo goed als dicht zijn. De B&B waar we nu verblijven bijvoorbeeld kreeg afgelopen nacht minstens 30 annuleringen door.

Laten we maar van harte hopen dat dit de ergste fase is en we van nu af aan de goede kant opgaan. Veel sterkte allemaal.

Tot het volgende blog!

1. Ans Habets:
    16 maart 2020
    Vandaag wandelde we in de zon met zijn tweetjes naar Valkenburg. Zo stil en rustig nauwelijks iemand te zien. Maak je nog geen zorgen over de terugreis als je het daar goed hebt blijf je gewoon wat langer. Hier is toch alles dicht. Blijf genieten
  2. Marga:
    16 maart 2020
    Hoop dat jullie toch nog verder kunnen reizen en niet zoals hier restaurants, musea, sportclubs , golfbaan ,fysiotherapie, scholen, alles op slot zit, Koningsdag Maastricht afgelast, Kinderen thuis, papa en mama geven les en werken ook nog thuis, maar zoals Suus als coach zijn al haar trainingen afgelast, Gijs niet naar Maleisië voor zijn werk, en dan ook nulinkomen, heftig allemaal, en dat is nog niet voorbij
    Corona heeft ons in zijn greep, ik duim voor jullie voor n goede terugvlucht en nog n hele mooie vakantie, liefs
  3. Rene Corten:
    17 maart 2020
    Ja, maak er het beste van. Ik ga in ieder geval naar de knoppen.....
    .....kijken in de tuin.
  4. Marry de Ruiter:
    17 maart 2020
    Hier in Nederland is het niet leuk. Mensen hamsteren ook hier, terwijl dat volgens de grootgrutters niet nodig is. Ouders thuis, kinderen thuis. Heel anders dan normaal dus. Wel triest al die annuleringen bij B &B’s. Zolang jullie genieten, blijf lekker weg.
  5. Leo Schunck:
    17 maart 2020
    Geniet lekker verder. Hier is alles ia Probus etc tot 6-4 afgelast. Nog veel plezier en tot ziens