Joshua Tree

22 maart 2017 - Joshua Tree, California, Verenigde Staten

- Dag 4 brengt opnieuw een Ubertaxi ons naar het vliegveld waar we onze huurauto ophalen en richting Joshua Tree rijden waar onze volgende accommodatie zich bevindt. We zullen 4 nachten doorbrengen in het Harrison House, een bijzondere constructie zo'n 20 jaar geleden gebouwd van strobalen door Lou Harrison en zijn vriend. Door het gewelfde plafond is de acoustiek bijzonder goed. Lou Harrison was een componist van opera en gespecialiseerd in Indonesische en Indiase muziek waar hij ook zelf instrumenten voor bouwde. Na zijn dood, zo'n 13 jaar geleden werd het gekocht door Eva Soltes, een filmmaker en danseres, die er nu naast woont en waar wij het van huren. Dat verhuren gebeurt niet zo vaak, aangezien het vooral bewoond wordt door 'artists in residence' die er dan kortere of langere tijd wonen om creatief te zijn. Binnen zijn muren en kasten met bloemen en Indiase dansers beschilderd. Er worden ook regelmatig uitvoeringen van vooral wereldmuziek gehouden. Buiten is zelfs een klein toneel gebouwd.

Het huis ligt tegen het Joshua Tree Park aan. Een woestijn gebied, tot National Park verheven dat zijn naam dankt aan de alom tegenwoordige Joshua tree, een soort Yukka, die boomproporties kan aannemen. Het park waarin twee woestijnen (de Mojave Desert en de Colorado Desert ) bij elkaar komen, is gigantisch groot. Je kunt een toegangspas kopen en het met de auto doorkruisen. Het voorjaar is er hoogseizoen omdat dan de cactussen in bloei staan en de woestijnbloemen bloeien. We troffen het dus, je moest weten waar te kijken ( vooral aan de zuidkant van rotspartijen), maar dan had je ook wat. Van minuscule witte bloempjes en hardblauwe kelkjes tot grote hardroze cactusbloemen. Ook spotten we een paar leguanen en zandkleurige hagedissen en bij het huis kwamen steeds groot-orige konijnen ( black tailed jackrabbits) en zoemden regelmatig schattige kolibri's rond de gele kelkbloemen van een klimplant. Exotisch en indrukwekkend. Heerlijk! Ons woestijnverblijf bestond vooral uit genieten van het huis ( er was een hot tub en een ingesloten patio waar het goed toeven was met een boek en een glaasje wijn) en wandelingen maken in de woestin erachter. We konden gewoon onder de omheining van het park doorkruipen (tip van Eva) en de nabij gelegen rotspartijen en bloemenpracht bewonderen.

Morgen weer verder, wordt vervolgd....