San Francisco

11 april 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Voor onze laatste rit van Carmel naar San Francisco besluiten we de kustweg te nemen.

Het wil maar niet lukken met die kustwegen deze reis, want nu is het weer omgeslagen en rijden we vooral in de mist of stromende regen, dus weinig vergezichten helaas. Toch is het ook onder deze omstandigheden een mooie route. Sommige stukken rijden we zo dicht bij de oceaan dat we de indrukwekkend hoge golven van heel dichtbij kunnen zien en horen.

Een paar uur later is het gelukkig droog geworden en nadat we dicht bij het hotel in SF de huurauto hebben ingeleverd zijn we klaar voor de stad. Ons hotel ligt dicht bij Union Square, het belangrijkste plein Downtown, dus lekker centraal zodat veel bezienswaardigheden op loopafstand liggen. En we lopen wat af deze dagen. Niet alleen worden de nodige kilometers afgelegd, maar San Francisco is bekend om zijn heuvels, dus gaan we ook steeds heuvel op, heuvel af! We hebben een heel lijstje met aanbevelingen af te werken van mensen die we, via, via, kennen en hier wonen of gewoond hebben. Wat ons opvalt? De stad is ruim opgezet, met brede straten en veel hoogbouw in het centrum, afwisselend architectonische hoogstandjes met een enkel Victoriaans gebouw ertussen. Net als Los Angeles is San Francisco in het verleden getroffen door aardbevingen, zodat er niet veel oude gebouwen meer zijn. Het is een democratisch bolwerk en de stad is bekend om zijn eigenzinnige, recalcitrante houding ten opzichte van de huidige president.

Ook mag er in Californië veel wat in andere VS staten ondenkbaar of zelfs strafbaar is. Sinds 1 januari mag hash vrij verhandeld en gebruikt worden (we lopen regelmatig door de hashwolken, Amsterdam is er niks bij) en gays worden niet alleen getolereerd maar met name SF kent een levendige gay-scene en een homohuwelijk kan hier ook worden voltrokken. Verder zien we op straat veel daklozen, vooral mannen en opvallend veel met of in een rolstoel. Veel ervan zijn oorlogsveteraan begrijpen we, maar ook jonge dertigers zwerven er rond aangetrokken door de tolerante sfeer en het gunstige klimaat. We bekijken uitgebreid Aziatische kunst in het Asian Art Museum waar we op de afdeling met Indonesische kunst regelmatig het bordje "owned by the Tropenmuseum Amsterdam" tegenkomen.

Tussendoor drinken we regelmatig koffie op Union square, Italiaans dus lekker, een uitzondering hier in Amerika waar Starbucks de norm is. Rondom het plein liggen winkelstraten met flag stores van grote merken als Apple en veel grote modezaken en modehuizen zijn er te vinden. Op zondag hebben we kaartjes geboekt om Alcatras, het beruchte gevangenis eiland in de baai van San Francisco te bezoeken. Na een fikse wandeling (we lopen eerst bijna een uur de verkeerde kant op ! ) bereiken we Peer 33. Een toeristenboot brengt ons van daaruit met veel andere toeristen naar het eiland toe en we bekijken de sombere gebouwen en overblijfselen van de beroerde behuizing waar de gevangenen die men onhandelbaar achtte, hun straf uitzaten.

Daarna lopen we naar Fishermen's Wharf en verbazen ons over de mensen en kermisachtige attracties die er tegenwoordig te vinden zijn. Ook heeft zich een kolonie zeeleeuwen gevestigd op een aantal pontons. Ze lijken zich niets aan te trekken van alle belangstellenden en liggen heerlijk te slapen of 'kibbelen' wat met hun buren. Daarna the Ferry building, waar tegenwoordig allerlei winkeltjes in zijn gevestigd, met als thema eten en alles wat met eten te maken heeft. Op zaterdag is er markt en kun je je vergapen aan of voleten met al het heerlijks dat er wordt bereid en te koop wordt aangeboden, van oesters en andere vis en visgerechten tot Mexicaanse taco's of Texaanse beef, Californische 'pulled porc' en 'slow cooked food' en alle mogelijke sapjes en gezonde baksels en brouwsels die je maar kunt bedenken. Op onze laatste dag doen we ons best het klant onvriendelijke openbaar vervoer systeem te doorgronden en bussen naar de Golden Gate bridge, de oranje (goud) geverfde brug die de toegang tot San Francisco Bay overspant. De brug is vooral groot en eerder bruin dan goud, maar desondanks indrukwekkend.

Het Golden Gate Park bekijken we daarna voor een deel. Het is een gigantisch park, compleet met golfbaan, polo-baan, vijvers, tuinen, de Young Museum (moderne kunst maar helaas die dag gesloten) en de gigantische regenwoud kassen van "the California Academy of Sciences. En dat is nog maar een deel van wat er te zien en beleven valt in dit park. Teveel om op te noemen en te bekijken. Een ritje met het beroemde kabelbaan trammetje moeten we natuurlijk ook nog meemaken en we nemen de route van het beginpunt in Powell street waar de tram handmatig gedraaid wordt naar het (bijna) hoogste punt van de straat waar we in Lombard street de 'crookedest street' bekijken, een scherp zigzaggende deel van de straat waardoor het mogelijk is voor auto's de steile helling af te rijden. Inderdaad erg steil deze weg, met een stijgingspercentage van 27 graden lees ik. Niet zo steil echter als de weg die we vorig jaar met neef Ron afreden in Dunedin NZ. Baldwin street in die stad heeft een stijgingspercentage van 35 graden en dat zónder zigzag. Het kan dus nog gekker!

Dan is er nog Chinatown, de grootste Chinese wijk buiten China, waarvan de grote Chinese ingangspoort dicht bij het hotel ligt en je waant je er inderdaad in China. Naast toeristen zie je er alleen Chinezen die hun koopwaar aanbieden in de vele winkels, markten en eettentjes. Ook is Chinees er de taal die we overal om ons heen horen. We eten er dim sum in een ons aanbevolen restaurant met Sjanghai keuken. Bijzonder en lekker.

Het eten in de VS is vaak lekker, maar vooral ook veel. Bestel je als ontbijt roerei met toast, dan krijg je er automatisch hash browns (soort rösti) of gebakken aardappelen bij als je niet uitkijkt, met hot sauce of ketchup natuurlijk. De porties zijn ook overal groot en je bestelt niet zomaar een koffie of latte, maar men wil dan ook weten welke maat beker, wat voor melk, soms zelfs welke koffieboon. Bij een salade keuze uit diverse dressings, enzovoort. Het maakt ons verblijf allemaal anders dan thuis en dat is mooi want daarvoor ga je op reis per slot van rekening. Om een andere wereld te ervaren.

Onze onderdompeling in de wereld van Californië zit er op. Het was een heerlijke maand. We genoten van steden, woestijn, kust en stranden en veel prachtige natuur en de vaak bijzondere maar ook interessante en soms lieve, bekende en onbekende mensen. Wachtend op het boarden schrijf ik dit laatste verslag. We zijn zeer voldaan maar het is ook altijd weer fijn om naar huis te gaan...en wie weet, tot een volgende trip.