Ojai en Pismo Beach

28 maart 2017 - Ojai, California, Verenigde Staten

- Van Palm Springs naar Ojai is volgens onze TomTom 298 km en volgens de Amerikanen zo'n 160 mijl. De oude maten en gewichten worden nog steeds gebruikt hier in de VS dus zijn we steeds aan het omrekenen. Afstanden gaan in miles zoals gezegd. Bij een koffie of glas wijn wordt gevraagd hoeveel inches je beker of glas moet kunnen bevatten ( groot, groter of grootst), en de temperatuur wordt gegeven in graden Fahrenheit (-31 en delen door 1,8?). Verder is er natuurlijk het tijdsverschil met Nederland waar het nu 9 uur later is. Dan is er het omrekenen van dollars naar euro's om te weten wat iets kost en niet te vergeten het lastige belastingsysteem om pas bij de kassa de belasting van een product of dienst toe te voegen zodat iets altijd weer duurder uitvalt dan je dacht. Het meeste moeten we wennen aan het fooien systeem. Bedienend personeel heeft een (laag) basisloon en is afhankelijk van fooien om het op te krikken naar een redelijk inkomen. Iedereen verwacht dus altijd overal fooien. Behalve in winkels (meestal). Je geeft 10% als je ontevreden bent,15% als het goed was en 20% bij uitstekend. Lastig systeem. Bovendien voelt het voor ons 'zunige hollanders' onverdiend om een fooi te geven als er niets bijzonders is gepresteerd.

Toch moeten we de eerste chagrijnige Amerikaan nog tegen komen. Overal wordt je vriendelijk begroet. Vaak enthousiast zelfs. 'Hi, my name is Jane, how are you today?' Gevolgd door een kort praatje.

Ook op onze wandelingen raken we vaak aan de praat met mensen en hebben zo al hele levensgeschiedenissen aangehoord en natuurlijk de landelijke politiek besproken. We hebben nog geen Trump fan ontmoet hier in Californië, maar het is dan ook een overwegend Democratische staat.

- Ojai ( spreek uit /ohai/) ligt in een prachtige, groene vallei, 2 uur ten noorden van LA. Er staan avocado boomgaarden en vooral veel citrusbomen met mandarijnen, sinaasappels en grapefruits en met veel, heel veel heerlijk geurende bloemen aan diezelfde citrusbomen. We hebben er via Airbnb een kamer gehuurd op een boerderij net buiten het stadje. Kerri, de eigenaresse, begroet ons hartelijk, stelt ons voor aan het rondlopend kleinvee ('this is Jacob. He's a goat, but he thinks he's a dog and that hen is called Penny and she's his best friend'). In die trant. Ook verontschuldigt ze zich uitgebreid voor het achterstallige onderhoud aan tuin en weiland want ze is net een week weggeweest en het heeft veel en hard geregend. Na 6 jaar droogte was Californië daar wel aan toe, maar de grote hoeveelheid hemelwater zorgt ook voor problemen. Zo is Kerri's zwembad ingestort. Het was half leeg en een landslide, veroorzaakt door teveel water deed de rest.

Ook horen we dat Highway 1, de beroemde panoramische weg langs de kust richting San Francisco door diezelfde zware regenval twee weken geleden grotendeels onbegaanbaar is geworden. Een ingestorte brug en ook daar diverse land slides en modder en steen blokkades, maken verkeer over de enige kustweg naar het noorden voorlopig onmogelijk. Pech voor de mensen die daar wonen want die zijn nu totaal van de buitenwereld afgesneden, helikopters zijn er voorlopig de enige manier om je daar te verplaatsen, maar ook pech voor ons want we hadden onze route naar Sam in Monterey over die weg gepland. Nu moeten we meer landinwaarts naar het noorden rijden en missen we die mooie route. Helaas, het is niet anders.

- Tot nu toe is het weer waar wij waren goed geweest. Zonnetje en 26 graden in LA, zonnetje en 25 tot 30 graden in Joshua tree, wat koeler maar nog steeds droog in Palm Springs, opnieuw wat koeler, zo'n 18 graden in Ojai en 's nachts wat regen, helemaal niet gek dus, zeker niet voor eind maart. In Ojai blijven we maar 2 nachten. We maken een mooie wandeling een heuvel op en af, dwars door de citrus-boomgaarden en met uitzicht op het stadje. 's-Middags lekker in de hot tub en 's avonds eten bij de Italiaan en de laatste avond bij Suzanne's cuisine. Een 'fine dining' restaurant waar we Henks verjaardagsetentje overdoen. Deze keer met heerlijk eten en een lekker glas wijn.

- Na Ojai gaan we richting kust waar we twee nachten hebben geboekt in een hotel, direct aan zee in Pismo Beach. De zee is hier de Pacific Ocean, oftewel de Stille Oceaan. Hoge golven met een goede surf zien we. Overal surf shops en ook al wat surfers worden gespot die in wet-suits ( niet overbodig want het water is koud) over de hoge golven 'rijden'. Ons hotel is prima. Goede kamer, lekker bed, balkon met zeezicht en een fijn zwembad, met ook hier een hot tub. Dag 1 staat er een koude wind, maar ook de zon is er, dus verkennen we het stadje. Toeristisch, met de sfeer van een badplaats vlak voor het hoogseizoen, dus wel mensen maar nog niet druk. Dag twee is de wind wat gaan liggen en de zon doet zijn best bij 18 graden, dus maken we een heerlijke strandwandeling en doen ons 's avonds tegoed aan een van de heerlijke visgerechten waar deze kustplaats beroemd om is. De helft van onze VS reis zit er nu op en morgen gaan we door naar Paso Robles...wordt opnieuw vervolgd.