Chora - χώρα

11 september 2020 - Chora, Griekenland

Vakantie op bekend terrein betekent meestal weinig nieuwe ontdekkingen doen maar vooral bekende en soms minder bekende plaatsen en bezienswaardigheden opnieuw bezoeken en bekijken en wellicht herontdekken. Zo ook hier in de omgeving van het zo vertrouwde Gialova en Pylos. De Peloponnesos is vooral bekend vanwege zijn vernoeming in werken uit de oudheid en zijn archeologische opgravingen, zoals in Olympia, waar de Olympische spelen ontstonden. Met Aischylos indertijd bezochten we de meeste archeologische bezienswaardigheden in de streek rondom Pylos en daar is genoeg te zien en te ontdekken. In Methóni waren we eerder deze week en op vrijdag  11 september voerde onze ‘trip down memory lane’ ons naar Chora. In Chora is een Archeologisch museum gevestigd dat voornamelijk vondsten uit het 3 km. verderop gelegen Paleis van Nestor bevat en bij dat Paleis gingen we eerst langs. Paleis is trouwens een groot woord voor de opgraving die daar te bekijken valt, hoewel het geheel beslist indrukwekkend is. Voor de duidelijkheid eerst even een korte duik in de Antieke Griekse historiek en Mythologie.

Chora wordt geassocieerd met het Antieke Pylos, een van de belangrijkste Myceense koninkrijken die deelnamen aan de Trojaanse oorlog, met Nestor als Koning. In de Ilias van Homerus wordt beschreven hoe de zoon van Odysseus, Thelemachus, op bezoek gaat bij Nestor in zijn paleis. Dit paleis staat in de werken van Homerus zeer hoog aangeschreven. Vooral de 'gouden bokalen' zijn door heel Griekenland befaamd. Archeologisch onderzoek heeft later aan kunnen tonen dat de rijke legende van dit paleis daadwerkelijk ergens op gebaseerd is. Vele drinkbekers en ander proviand heeft men in de buurt van het paleis teruggevonden, evenals kleitabletten met het lineair-B alfabet (een archaïsche Grieks- Myceense taal).

Reconstructie Koningszaal Reconstructie vloer Koningszaal Koninginnenzaal

Koninginnenbad

Toerist! Paleis van Nestor Reconstructie olijfvaten. Waterplaats

Nestors Paleis, waarvan een groot deel van de plattegrond te herleiden valt uit de opgegraven resten, was in gebruik tot 1200 BC (dus vóór Christus!), toen het door brand verwoest werd. De Amerikaans-Griekse opgravingen van dit paleis vonden plaats tussen 1932 en 1952. Het paleis zou twee verdiepingen gehad hebben en er waren voorraadkamers, werkplaatsen, badruimtes, lichtschachten, ontvangstruimtes en zelfs een rioleringssysteem. Een paar jaar geleden werd het oude golfplaten dak boven de paleisresten vervangen door een indrukwekkende dakconstructie met een loopbrug om de afgraving van bovenaf goed te kunnen bekijken. Bezoekers hoeven nu niet meer door en over de opgraving te lopen, wat overigens wel bijzonder was.

Foto 1952Toegedekte afgraving Griffin Warrior Griffin Warrior zegelring

Zegelring Griffin Warrior

Terrein nieuwe afgravingen. Tholos tomb, begraafplaats oudheid

Voor we deze opgraving nog eens gaan bekijken lopen we over het ernaast gelegen terrein waar we een glimp proberen op te vangen van de meest recente opgravingen. In 2015 werd hier op de allereerste dag van de opgravingen, een graf ontdekt uit het Bronzen tijdperk rond 1450 BC. De ‘Griffin Warrior tomb’ (het graf van de Griffioen Strijder) pre-dateert dus het Paleis en het heet zo, omdat het skelet dat erin gevonden werd van een jonge man moet zijn geweest die een belangrijke functie had bekleed aangezien hij meer dan 3000 (sier-) voorwerpen bij zich had, waaronder prachtige gouden ringen met de afbeelding van een griffioen er op. Ook kwam er na 1,5 jaar schoonmaken een 3,5 cm grote zegelring van agaath tevoorschijn met een strijdscene erop uitgebeeld. (Zie foto). Het opgravingsteam hoopte dat het misschien we het graf van Nestor of diens vader zou zijn maar naar nu blijkt  is de vondst misschien nog belangrijker en is het een van de grondleggers van de Myceense beschaving die daar is opgegraven. http://www.griffinwarrior.org/  Een interessante plek dus, om maar eens een understatement te gebruiken. Het opgravingsteam bestond, net als in de vorige eeuw, uit een Grieks - Amerikaans team en toen wij er drie jaar geleden waren met vrienden René en Marleen, spraken we kort met de Amerikaanse archeologe, Sharon Stocker, die samen met haar man Jack Davis, de opgravingen leidde.
Geïnteresseerd in het hele verhaal? Zie https://m.facebook.com/notes/griffin-warrior-tomb/our-story/1638394352976178/  (knip en plak de link zonodig).

Archeologisch museum Chora Middenzaal met o.a. Maquette Bewijs! Maartens Maquette Paleis van Nestor

Na het deze inspirerende plek te hebben bezocht rijden we door naar Chora, om het museum aldaar opnieuw te bekijken. Het is een oud gebouw, dat hard aan renovatie toe is. Volgens de laatste berichten gaat dat inderdaad gebeuren, en komt er zelfs een uitbreiding om de recente vondsten van de Griffin Warrior te exposeren, maar wanneer dat gaat gebeuren kon niemand ons nog vertellen. We hopen het nog mee te maken, wie weet. Ons huidige bezoek, geldt vooral de tweede zaal, waar middenin, de maquette van het Paleis van Nestor staat te pronken die gemaakt is door vriend Maarten ( van Aischylos) en zijn vriend, die ook Maarten heet. Zij bouwden deze maquette en boden hem in 2004 ( toen we hier waren met ons eerste optreden) officiëel aan, tijdens een kleine plechtigheid. Altijd even kijken of hij er nog staat, en ja hoor, ook dat is niet veranderd.

Koffiestop Chora Lange rechte weg. Geen APK? Nice! Jamas! Vislunch! Vanaf terras

Na een koffietje op het plein van Chora, (omringd door louter Grieken, geen toerist te zien), rijden we via het bergstadje Gargaliano over een kaarsrechte weg naar beneden om uit te komen in Marothopoli, alwaar we een heerlijk visrestaurant weten, met zeezicht. Het uitzicht vanaf het terras van restaurant Panorama over de rotsenkust van de Ionische zee is onveranderd mooi en na een heerlijke vislunch keren we weer voldaan huiswaarts.

Divari Divari, Golden Beach Gialova Divari Vis te koop Vissersbootje Spiegelbeeld Zonsondergang...

Onze culturele uitstapjes worden afgewisseld met een dagje strand aan Divari, oftewel de Golden Beach van Gialova en wandelingen door de olijfboomgaarden naar het dorp. Op andere dagen rijden we  naar Pylos voor een koffietje op het plein, of we vergapen ons aan het grote luxe jacht Icon dat in de haven van brandstof wordt voorzien. Google leert me later dat het in Nederland is gebouwd en voor €500.000,00 per week te huur is.  We besluiten er nog even over na te denken ;-))
Verder veel lezen en zelfs kaarten hebben we weer opgepakt. Niet spannend allemaal, wel heerlijk relaxend en echt vakantie.

Icon Jacht van Nederlandse makelij Jacht in Pylos

Icon jacht in baai van Navarino

Tot het volgende blog maar weer..

1. Meta:
    12 september 2020
    In het paleis van Nestor kan ik me ook het luxe hele kleine bad herinneren. En op de trap naar het museum een groot raar insect ;) Geniet nog verder schatten!
  2. Grid:
    12 september 2020
    Goed geheugen zusje. Dat was het bad in de koninginnen vleugel. Nu alleen van bovenaf te zien. En dat insekt? Was het geen bidsprinkhaan? Die zitten hier ook. Ik plaats wel een video-tje en/of foto. xx
  3. Grid:
    12 september 2020
    Voor de volledigheid heb ik een foto van dat bad toegevoegd :-))
  4. Auke:
    13 september 2020
    Mooie plekken inderdaad. En de mogelijke grondlegger van de Myceense beschaving. Ben benieuwd wat ze daar nog vinden.
  5. Grid:
    13 september 2020
    Ja, zou een belangrijke ontdekking zijn. Er zijn nu bijna continu opgravingsteams aan het werk. Normaal alleen in voorjaar en vroege zomer. We gaan het volgen.