Suriname, goodbye...

15 maart 2018 - Sibbe, Nederland

straatbeeld Parbo    Moskee en Synagoge    vogel    lunch bij Het Vat     Naar huis

Onze laatste dag in Paramaribo zijn we nog even de toerist. Als laatste bezienswaardigheid staan de Moskee en Synagoge nog op ons lijstje, die hier vreedzaam en gebroederlijk naast elkaar staan. Als we onze verbazing daarover uitspreken wordt ons verzekerd dat dat toch vanzelfsprekend is. De Surinaamse samenleving mag dan wel uit vele culturen, etnische groeperingen en religies bestaan, iedereen wordt getolereerd en hoewel verschillen nadrukkelijk aanwezig zijn, zijn ze ook de gewoonste zaak van de wereld. Geen land waar zoveel religieuze dagen als nationale feestdag zijn uitgeroepen. Kerst, Pasen, Hindoestaans feestdag, Islamitische (Javaans) suikerfeest oftewel Bodo, Ingi Dei, de Dag der Inheemsen (Indianen) en ga zo maar door. Wan Pipel (One People) oftewel Een Volk is niet alleen de titel van een film maar ook wat wij grotendeels aantreffen en ervaren tijdens onze maand Suriname.  Een grote diversiteit, in alle opzichten, maar iedereen voelt zich Surinamer.

De moskee is gesloten maar bij de synagoge wordt een groot slot van het hek gehaald, worden we vriendelijk ontvangen en mogen we naar binnen. Het herinnert me aan de Synagoge in Amsterdam en bij navraag blijkt deze, althans van binnen, als voorbeeld gediend te hebben. Groot, ruim, grotendeels witgeverfd hout en zand op de vloeren, traptreden en zelfs op de zoldervloer. Dit zand is symbool voor het zand uit de woestijn maar heeft ook een praktische functie omdat het verkoelend en brandwerend werkt. In de 18 eeuw was er een vrij grote Joodse populatie in Suriname, met name in Jodensavanne, maar nu bestaat deze nog maar uit ongeveer 100 mensen en is er alleen nog deze éne synagoge.

Na ons laatste rondje Paramaribo, besluiten we deze laatste middag lekker bij het zwembad van het 5 sterren Royal Torarica door te brengen, waar we , bij uitzondering, deze middag gebruik van mogen maken vanwege restauratie werkzaamheden bij het 'gewone' Torarica zwembad. Een aanbod waar we graag gebruik van maken.

Donderdag is inpakken, lunchen bij 't Vat, Paramaribo's 'place to be', wachten op de taxi naar het vliegveld, wachten om in te checken, wachten bij de douane, wachten om te kunnen boarden, wachten op vertrek ... kortom, véél wachten, maar dat hoort er nu eenmaal bij.  Na een slapeloze, ruim 8,5 uur durende nachtvlucht (plekken mèt beenruimte, maar naast w.c.'s, dus constant geloop en gepraat), landen we weer op eigen bodem, zodat we na lang wachten op de koffers nog nèt de KLM bus naar Maastricht halen. Vrijdagmiddag en we zijn weer thuis. Ook fijn!

Inmiddels zijn we dus alweer even thuis na een reis die we niet snel zullen vergeten en is het tijd om de balans op te maken. We hebben veel ondernomen, ondergaan, beleefd, gedaan, gezien, gehoord, geproefd, genoten, en hebben / zijn…

• 31 dagen onderweg geweest
  • 16.484 + kilometers afgelegd
  • tweemaal internationaal gevlogen
  • twee keer nationaal gevlogen
  • tientallen taxiritten gemaakt
  • in meerdere bussen vervoerd
  • in vele korjalen gevaren
  • in een kano gepeddeld
  • gezwommen in stroomversnellingen en zwembaden
  • fietstochtjes gemaakt
  • kilometers gelopen
  • flessen insectenmiddel gesprayd
  • potten zonnebrandcrème gesmeerd
  • hoge temperaturen gevoeld  (tot + 32)
  • tropische buien getrotseerd
  • vochtige lucht ervaren (+90%)
  • bijzondere fauna gehoord en gezien, zoals: kaaimannen, slangen, varanen, hagedissen, kikkers, diverse apensoorten zoals brulapen en doodskopaapjes, verder: luiaard, gordeldier; ocelot, (vogel)spinnen, vissen o.a. piranha's, vogels o.a. toekans, ara's, reiger, zeearend, kolibrie, bospolitie, ijsvogels enz...
  • bijzondere flora gezien en geroken, zoals gigantische of juist kleine bomen, mangroves, cannon ball trees, bromelia's, palmen, cactussen, eetbare en giftige vruchten, exotische bloemen, diverse paddestoelen en zwammen, enz...
  • de twijfelachtige eer gehad Bouterse en entourage mee te maken
  • door 8 verschillende gidsen rondgeleid
  • veel wijzer geworden over het land en haar mensen
  • een maand lang ervaren wat het is een Bakra (blanke) te zijn
  • bijzondere en vooral veel lekkere dingen gegeten
  • ervaren wat Surinaams lekker pittig eten is (ondraaglijk heet dus!)
  • veel sapjes, soms met een kick, zoals gembersap maar altijd zoet, zoals zure pruimensap en zuurzak gedronken
  • leuke woorden aan ons vocabulaire toegevoegd, zoals zure-pruim en zuurzak (van de sapjes), maar ook gemakshokje (toilet); sanitair ontspannen (naar de w.c. gaan), meer spatie geven (ruimte geven), hier schellen (hier bellen), hangmatteren (in een hangmat liggen), parboreren (veel Parbo biertjes drinken) enzovoort, enzoverder...
  • 17 verhalen geplaatst op dit reisblog
  • ontelbare foto's gemaakt
  • de nodige Euro's en SRD's uitgegeven
  • weer ervaren hoe het leven was zonder internet, telefoon of (credit)card
  • ongetwijfeld iets vergeten te melden of delen
  • vooral veel interessante mensen ontmoet en nieuwe ervaringen opgedaan.

Kortom...we hebben het heerlijk gehad en hadden het niet willen missen!

Dank jullie wel voor je belangstelling en positieve commentaren en wie weet, wellicht tot een volgende reis, dus…