Weer thuis.

22 februari 2024 - Meerssen, Nederland

En dan zijn we weer thuis.

De reis van Zanzibar naar huis ging in etappes. Eerst met de auto van onze accommodatie in Jambiani naar het vliegveld bij Stone town, daarna een (vertraagde) vlucht van nog geen kwartier (bizar kort!) naar Dar es Salaam in Tanzania waarna  we op onze, bij de incheck verworven upgrade naar business class stoelen, konden plaats nemen.  Een comfortabele nachtvlucht later, landden we op maandag ochtend op Schiphol. Daarna met de KLM bus naar vliegveld Beek (Maastricht Aachen Airport), waar vriend René ons al stond op te wachten om de laatste paar kilometers met de auto af te leggen naar huis in Meerssen.

Op vliegveldupgrade KLM bus

We zijn nu een paar dagen verder.

De tassen zijn uitgepakt, de meeste spullen zijn opgeruimd, de wasjes gewassen en de eerste potjes zijn alweer zelf gekookt. De temperatuur is zo'n 20 graden lager, de wegen zijn zonder gaten of hobbels, de mensen om ons heen zijn weer vertrouwd maar minder zonnig en kleurig gekleed, kortom:...

...we zijn weer thuis!  Hoog tijd dus om de balans op te maken van een heerlijke reis.

We hebben veel ondernomen, ondergaan, beleefd, gedaan, gezien, gehoord, geproefd en genoten en we hebben, werden of zijn...:

• 21 dagen onderweg geweest
  • in totaal 25 uur gevlogen
  • in 3 verschillende vliegtuigen
  • in een luchtballon gevaren
  • gelopen, gezeten, gelegen, gehobbeld, gezwommen
  • in hotels, lodges en safari tenten geslapen
  • basic sanitair uitgetest, zoals de poepdoos en het gat-in-de-grond hurktoilet en de stortdouche.
  • een enkele keer gestopt voor een sanitaire pauze achter of naast de jeep, een man “ checks the tyres”, een vrouw “ picks flowers”.
  • de uitvinders van de ‘Liberpee’ geprezen
  • vele kilometers afgelegd
  • in diverse taxibusjes gezeten
  • 3 wildparken bezocht: Tarangire National Park, Lake Manyara National Park, Serengeti National Park
  • 1 'conservation area':  Ngorongoro krater
  • 1 'game controlled area' Lake Natron area
  • in 3 verschillende safari jeeps gezeten
  • door veel kuilen, modderpoelen en waterplassen heengereden
  • nog nooit zo vaak en zo lang heen en weer geschud als in die jeeps: "African massage" ondergaan !
  • menige game drive gemaakt
  • prachtige bomen gezien o.a. de baobab en acacia tree.

Baobab Holle stropers baobab Acacia tree

Euphorbia ( grote kamerplant)

Baobab

Acacia

• Kleurige bloemen en boomhoge planten (bij ons bekend als kamerplanten)
  • Specerijen zien groeien aan planten, bomen en struiken, o.a. kruidnagel, nootmuskaat, vanille enz.
  • veel, héél veel dieren gezien, zoals...:
  • de Big Five: olifant, leeuw, buffel, neushoorn, luipaard

• de trek van de gnoes en zebra’s gezien terwijl ze een rivier overstaken

•  olifantcape buffaloes Gnoe met jongSimba de leeuw zebra(op)pad Bavianen baviaan giraf Wrattenzwijn familie
  • Zoogdieren: Baboon (=baviaan), Vervet monkey (=blauwaap), Zebra, Olifant, Wildebeest (=Gnoe), Leeuw, Cheetah, Luipaard, Serval, Black backed Jackal, Hyena, Cape buffalo, Rhinoceros (=neushoorn), Hippopotamus (=nijlpaard), Giraffe, African savanne hare (=haas), Bat eared fox, Mouse, Antilope, Dik-dik, Eland-antilope, Red hartebeest, Lichtenstein’s hartebeest, Impala, Waterbok, Bushbok, Thomson’s gazelle, Grant’s gazelle, Banded mongoose (stokstaartjes) Common dwarf mongoose, Warthog (=wrattenzwijn), Ochre bush squirrel

• Insecten: Migrating white butterflies, Vlinders (diverse soorten), Banded groundling (dragonfly), Tseetseevlieg, muggen, (diverse soorten), Dung beetle,

• Reptielen: Nile monitor Lizard, Agama, red-headed rock lizard, African rock python (young, dead), Forest-snake, Turtle (helmeted?)

• Maraboe WevervogelnestenVogel op eieren.  Grey crowned crane oftewel kraanvogel Lake Natron flamingo’s  Kori bustard slooft zich uit
  • Vogels: Abdim’s stork, Red chested cuckoo, Sand grouse, Red beaked hornbill (Lion King), Lilac breasted roller, Superb starling, White headed buffalo weaver, Yellow necked spur-fowl, Ring necked dove, Helmeted Guinea fowl, Southern ground hornbill, Egyptian goose, White-backed vulture, Rüppell’s Griffon vulture, Hooded vulture, White-bellied go-away-bird, Ostrich, Brown snake eagle, Pelikan, Fire finch, African fish eagle, Red-cheeked cordon-bleu, Grey crowned crane, Speckled mousebird, Blacksmith lapwing, Lesser Flamingo, Greater Flamingo, Marabou, Ibis, Swallow, Secretary bird, Augur buzzard, Diederik cuckoo, Martial Eagle, Kori bustard, Tawny eagle,  Vogel apps: Birds of Africa, Birds of East Africa...Deze opsomming is genoteerd tijdens de game drives en ongetwijfeld onvolledig !

•  Migrating butterflies
  • vergeten in een eerder blog te vermelden dat we door een zwerm witte vlinders reden die ieder jaar met miljoenen, twee maanden lang het land overvliegen de migrating African caper butterflies. Prachtig!
  • lekker gegeten en een memorabele kookles gehad
  • veel ontbijtjes van tropisch fruit zoals ananas, grote, kleine of rode banaan, papaya, mango, passie-fruit, limoen, citroen, sinaasappel plus nog wat onbekend fruit zoals egg fruit en guave.
  • veel goedlachse, goedgehumeurde, aardige Tanzanianen ontmoet
  • Uitgewuifd bij Emerson hotel  Ontbijt in stijl. Masaai   Gids dorpswandeling  Iddy Simba
  • een paar woorden Swahili geleerd
  • veel gelachen of geglimlacht om algehele spraakverwarringen
  • geleerd dat de klemtoon van Tanzania op de tweede lettergreep ligt /tanzá:nia/
  • 14 verhalen met foto's op dit reisblog geplaatst
  • van plan na dit blog nog extra foto's en video's zullen worden geplaatst
  • van plan als tastbare herinnering een boek met de tekst en foto's van dit blog zal worden gemaakt
  • een actieve, soms avontuurlijke reis gemaakt waarin een druk programma werd afgewerkt
  • geboft met onze gids Iddy Simba, een aardige, humorvolle, leergierige, deskundige en 'informatie-en-leuke-weetjes-spuiende' jongeman.
  • heel tevreden over de organisatie van onze reis door Explore Tanzania
  • de nodige Euro's, US-Dollars en Tanzaniaanse Shillings uitgegeven
  • en dat is het allemaal dubbel en dwars waard geweest.

We hebben vooral een fantastische tijd gehad en zijn een beetje van Afrika en Tanzania gaan houden.

Asante sana en Hakuna matata!

1. Ans Habets:
    22 februari 2024
    Geweldig mooie indrukwekkende vakantie hebben jullie gehad.
    Welkom thuis.
  2. Cintha:
    22 februari 2024
    Wij hebben weer genoten van jullie mooie reis, prachtig verteld en met mooie foto's.
    Ook fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn!
  3. Paul en Wil:
    22 februari 2024
    Fantastisch, we hebben heerlijk met jullie meegereisd op de bank, comfortabel zonder hobbels.
    Goede landing in Meerssen!
  4. Tappie Boot:
    Lieve Henk en Grid,
    Wat een fantastische vakantie; ik heb genoten van de prachtige verhalen.
  5. Theo:
    23 februari 2024
    Heel veel kwam ons heel bekend voor. Goed dat jullie een reisverhaal hebben gemaakt. We zijn al weer veel vergeten , na 20 jaar. Zo kun je het altijd weer nakijken. Mooi verslag
  6. Jos Habets:
    23 februari 2024
    ik heb vooral genoten van de foto's, jaloersmakend. verder vond ik het erg luxueus, ook bijna jaloersmakend. De detaillering van verblijf en eten was voor mij minder relevant. Het lijkt me een echte comfortabele vakantie te zijn geweest, die misschien nog een keer verteld mag worden aan de hand van een fotoshow met verhalen? Dank dat jullie ons hebben meegenomen!
  7. Grid:
    16 april 2024
    Dank-jullie-wel, asante sana voor jullie belangstelling, het op afstand 'meereizen' en alle leuke reacties.
    Tot een volgend Reislogger Blog.
    Hakuna matata!

Jouw reactie