Wegkapelletjes.

17 september 2020 - Gialova, Griekenland

In Nederland en met name in Limburg kennen we de wegkruisen. Landelijk zien we die vooral op plaatsen waar een ongeluk is gebeurd, maar bij ons  in Limburg komen we er langs een hol weggetje of op een kruispunt ook vaak een tegen.

Overal hier in de Peloponnesos zie je ook kapelletjes oftewel ikonostasie langs de weg. Deze kapelletjes worden geplaatst om drie redenen; óf er is een ongeluk gebeurd met dodelijke afloop, óf een ongeluk met goede afloop, óf als verwijzing naar het dichtstbijzijnde kerk of klooster.

Wegkapelletje Wegkapelletje met onderschrift.Mooie...

Ze bevatten altijd een icoon, een olielampje, olie, lucifers of aansteker, lontjes en soms ook nog wat geld.
Het soort icoon kan verschillen. Zo staat er een icoon in van de heilige waar de persoon naar vernoemd is als het een ongeval was met dodelijke afloop betreft. Doorgaans staat er dan ook een fotootje van de omgekomen persoon bij.

Recent ongeluk.

Oud wegkapelletje

Is het een ongeval geweest met goede afloop dan staat er een icoon in van Agios Georgios, de beschermheilige van de weggebruiker, als dank voor de goede afloop.
Is de iconostasie een verwijzing naar de dichtstbijzijnde kerk dan staat het icoon er in waarnaar de kerk vernoemd is. Zo kan het ook weer een Agios Georgios icoon zijn, als de kerk zo heet.

Bij kapel naast Eleonas. Bij kapel naast Eleonas

Wegkapel bij afgesloten oude weg naar Gialova.

Privé kapelletje muur Gialova.

De lampjes in de kapelletjes branden bijna altijd, mocht het lampje uit zijn, dan mag je het aansteken. Als de olie of de lontjes bijna op zijn, dan mag je wat muntstukken achterlaten voor de aanschaf hiervan. Zo wordt dit al sinds vele jaren volgens traditie gedaan gedaan, een traditie die ongetwijfeld nog lang in ere zal worden gehouden.

Wegkapelletje dichtbij Eleonas. Dichtbij Eleonas. Binnenkant Lichtje aansteken.

Tot blogs maar weer..

1. Meta:
    18 september 2020
    Wat leuk! Wist ik niet.
    Fijn dat jullie de storm goed zijn doorgekomen. XX