Nieuws! Goed en Slecht!

1 februari 2020 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Zodra het WiFi netwerk weer actief was op 02/02 kwamen de berichten binnen.
Het goede nieuws maar eerst van dochter Brechje.
Brech en Floris hebben hun huis verkocht. Nog vóór het op Funda staat kwam er een bod binnen, ruim boven de vraagprijs, dat ze hebben geaccepteerd. Ze zijn er zeer tevreden en blij mee en kunnen zich nu richten op de verbouwing van het huis dat ze net gekocht hebben. Daar komt nog bij dat Brech, ook deze week, de haar toegezegde promotie op haar werk bevestigd zag worden. Ze mag zich binnenkort V.P. / Head of Legal noemen.  Nodeloos te zeggen dat we heel blij zijn voor hen beiden en enorm trots op onze dochter.

Het slechte nieuws bereikte ons via zoon Auke en betreft onze Aussie zoon Jed uit Canberra. Al vanaf vóór de Kerst hangt daar een verstikkende smerige smog, veroorzaakt door de naderende bushfires en extreem hoge temperaturen van 40+ celsius. De hitte werd pas geleden even afgewisseld door een verwoestende hagelstorm met hagelstenen de maat van pingpongballen (niet overdreven!) De bushfires zijn nu weer zo dicht bij dat ze een reële bedreiging vormen voor stad, huizen en bewoners.  De noodtoestand is afgekondigd voor heel ACT (Australian Capital Territory) en iedereen moet de noodprocedures opvolgen zoals emmers water neerzetten en klaar staan voor evacuatie. Het komt nu wel héél dichtbij voor ze en Jed zegt het gevoel te hebben alsof niets meer normaal is en het einde van de wereld nabij is. Voor ons betekent het dat het steeds waarschijnlijker wordt dat ons geplande bezoek over een paar weken aan Canberra  bij hem en zijn familie niet door kan gaan. We gaan proberen Jed te bereiken en hopen ondertussen van harte dat de dreigingen kunnen worden afgewend. Vooral voor hen en ook een klein beetje voor ons natuurlijk.  Wordt vervolgd...

Smog Canberra  Hagelstenen Canberra  Bushfires near Canberra

1. Marleen:
    Spannend zeg!

En natuurlijk felicitaties voor Brech!
    De afkortingen en functies van het huidig werkveld ken ik weliswaar niet, maar als ze maar happy zijn zeg ik altijd!
  2. Adje Syrier:
    1 februari 2020
    Jeetje,ja dit soort buitelingen komen allemaal langs in ons leven met de kinderen,komt goed!
    Fijne reis!
  3. Marga:
    1 februari 2020
    Vreselijk , en onzekere toekomst voor Jed en zijn gezin, hopen dat het niet zover zal komen en dat jullie hen alsnog kunnen bezoeken. Van harte gefeliciteerd met de promotie van Brechje en het verbouwen kan beginnen. Geniet van jullie reis, liefs
  4. Meta:
    Phoe. Inderdaad goed en slecht. . Hoop dat het jullie goed gaat! Liefs X
  5. Leon en Diane:
    7 februari 2020
    Laat je niet gek maken door dat Corona gedoe. Van een epidemie is pas sprake als er 100 op de 100.000 mensen gedurende 2 weken ziek zijn. Voor een stad als Huan met zijn 40 miljoen inwoners betekent dat 40.000 zieken gedurende twee weken. Nu zijn er 25.000 in een week. Het sterftecijfer van een gewone Nederlandse griep is gemiddeld 2.000 (per jaar!! en daar worden we niet ongerust van. Tot nu toe zijn er 600 doden door Corona. Eén grote massahysterie! Geniet dus zorgeloos van julie reis!