Houttuyn en MRW

26 februari 2018 - Domburg, Suriname

Bloem banaan               In MRW               Houttuyn                   huis MRW   Noël en Henk     MRW

Na een korte stop in ons hotel in Paramaribo hebben we behoefte aan een paar dagen relaxen.
We beginnen in het Wellness Resort Houttuyn waar voor ons een verwendag is geboekt, compleet met fruitje, drankje, lunch, massage en toegang tot sauna’s , dompelbad en zwembad.
Heerlijk een dagje niks doen dus en wat luieren en lezen en Henk maakt van de gelegenheid gebruik om bij te slapen. Door de bewolking hebben we niet in de gaten dat de zon toch nog veel kracht heeft en Henk blijkt aan het einde van de dag dan ook een tintje roder dan wenselijk. Gelukkig niet iets wat een goede after sun niet kan verzachten.
Houttuyn ligt op een mooie plek aan de Surinamerivier, maar het is nog nieuw dus weinig groen eromheen.
Na afloop worden we naar het Marina Resort Waterland gebracht, waar we twee dagen zullen doorbrengen. Hier verblijven we in een prachtige, grote vakantiewoning. Van steen en hout gebouwd en voorzien van veel glas en grote vouwdeuren aan de voorkant. Het huis is van alle gemakken voorzien. Een grote, open ruimte met een welvoorziene keuken, een grote zithoek en een eveneens ruime eettafel. Voeg daarbij een apart toilet, een ruime badkamer, wasmachine ruimte en twee slaapkamers en het contrast met ons Galibi verblijf kon niet groter zijn.
Het resort is 4 jaar geleden opgezet door een Nederlander (hoe kan het anders) die zich voorstelt als Noël, ons hartelijk welkom heet en honderduit vertelt over zijn 20 jaar in Suriname en het ontstaan van het resort.
Er staan 7 vakantiehuizen, allemaal verschillend en omgeven door een weelderige tropische bloemen-, planten- en bomenpracht. Naast al deze flora is er ook een overvloed aan fauna te bewonderen in de vorm van allerlei veelkleurige, mij onbekende vogels, reptielen, zoals kikkers, salamanders en leguanen en zoogdieren in de vorm van doodskopaapjes ( monki monki) en zelfs brulapen, maar die laatsten laten zich alleen horen en niet zien. Al dit moois is te vinden aan de Surinamerivier, waar Noël een kleine jachthaven heeft aangelegd, zodat er ook zeewaardige schepen en boten aanleggen en gebruik maken van de faciliteiten en het restaurant. Als wij er zijn ligt er een groot zeilschip van een 76-jarige Fransman die ons vertelt dat hij al 40 jaar op zijn vaartuig woont en met charters de kost verdient. We worden uitgenodigd zondag zijn schip te komen bekijken.
Al met al is het MRW (zoals de eigenaar zijn resort noemt) een prachtige plek waar we twee dagen heerlijk kunnen niksen en genieten.
Na een fietstochtje van twee uur op zaterdag naar het nabij gelegen Domburg, een klein, weinig spannend plaatsje aan de rivier waar we gebruik maken van een ATM, (nog een heel gedoe) om onze SRD’s aan te vullen, beperken we ons verder tot lekker lezen, hapje eten en wat rondwandelen. Ook nu houden we het niet droog en ondergaan we een tropische bui, maar de temperatuur is aangenaam (rond de 27) dus ok.
Morgen nog een lui dagje, een brunch in het restaurant en daarna weer richting Paramaribo voor onze een-na laatste stop aldaar, voor we naar Kabalebo zullen vertrekken voor een weekje in de jungle. We zijn benieuwd.

Wordt dus opnieuw vervolgd...

1. Rene Corten:
    27 februari 2018
    Gelukkig tussen al deze avontuurlijkheden het zinnetje: "Na een fietstochtje van twee uur op zaterdag naar het nabijgelegen Domburg.."
  2. Meta:
    Klinkt heerlijk!
    X, Meta
  3. Bianca:
    27 februari 2018
    klinkt wederom weer heerlijk en mooi, blijf genieten en jullie verhalen delen.
  4. Cintha:
    28 februari 2018
    Jullie zien er stralend en relaxed uit. Kan ook niet anders als je in Domburg bent natuurlijk :-))
    Liefs en veel plezier in de jungle. Dat zal wel een ander koekje zijn denk ik.
    Liefs Cintha
  5. Marga:
    28 februari 2018
    Zie dat jullie genieten, hoop dat t weer wel beter wordt.
    liefs Marga