Gialova 1 - Γιάλοβα 1

5 september 2020 - Gialova, Griekenland

Nu we op onze bestemming zijn aangekomen en drie weken op dezelfde locatie zullen blijven, zullen mijn blog schrijfselen minder frequent worden gepost. Geen reis en/of reisperikelen, dus minder schrijfstof. Toch zijn er nog voldoende onderwerpen die ik aan het papier, of in dit geval de tablet, wil toevertrouwen. So, here goes...

De eerste keer dat ik voet op deze Griekse bodem zette was in 2004, toen ik samen met Sjeng Verheijden, de regisseur van het jongeren theater project Aischylos, als vrijwilliger in de organisatie van datzelfde project, er op uitgestuurd werd om uit te zoeken of we hier in Pylos en omgeving een ZomerProject zouden kunnen organiseren. Een theaterproject van Griekse tragedies, waar jongeren vanuit heel Europa aan deel konden nemen in de zomervakantie periode. Samen kamperen, overdag repeteren gedurende 10 dagen en twee of drie uitvoeringen op authentieke Griekse locaties als afronding. Natuurlijk was er ook vrij te besteden tijd en zaten er ook gezamelijke activiteiten zoals excursies evenals een boottochtje in de baai in de planning. Mijn taak was het om een geschikte camping te vinden voor deelnemers en begeleiders en hotelaccommodatie voor regiseur en buschauffeur en afspraken te maken met plaatselijke restaurants voor diner-deals voor deelnemers. Ook moesten er een repetitieruimte en geschikte speelplekken worden gevonden.  Genoeg te verkennen, informeren en regelen dus.  Gelukkig waren er ter plekke meerdere Griekse contacten die me zouden bijstaan. Bekenden en vrienden van Maarten Grond, leraar oude talen aan het St. Maartenscollege in Maastricht die de initiatiefnemer van het hele project was. Met zijn vieren, Sjeng, Maarten, Ingrid lezwijn (IngridL) en ikzelf (IngridP) vormden wij het Kernteam dat het project ging realiseren. Sjeng regisseur, Maarten projectleider, IngridL artistieke vormgeving, dus fotografie en kostuums en ikzelf als ZomerProject organisator. Maarten kwam hier in de Pelepponessos al als student, dus de keuze voor Pylos en omgeving lag voor de hand. Niet toeristisch, van historisch belang en al in de oudheid beschreven, aan een mooie baai gelegen en met diverse archeologische locaties voorhanden.

Niokastro, Pylos SP 2001

Vijf dagen had ik om de contacten te leggen en een voorstel op papier te zetten. In een gehuurd autootje ging ik de campings, hotels en restaurants in de buurt af en bekeek er de mogelijkheden. Ook moesten er offertes worden aangevraagd. Dit alles had een zeer informeel karakter. Ik vroeg naar de eigenaar en na rondgekeken te hebben werden er meteen op een servetje of papiertje een globale begroting en voorlopige afspraken genoteerd. Overal werd ik zeer gastvrij en vriendelijk ontvangen. Menig koffietje of watertje werd er geschonken en bij één restaurantje in het centrum van Pylos kwam ik rond lunchtijd, zodat er Meze geserveerd werd met (niet te weigeren) Ouzo die zo royaal geschonken werd dat ik blij was naderhand mijn hotel 20 meter verderop binnen te kunnen rollen.. Zoals gezegd kwamen er nog nauwelijks toeristen in die tijd en hoewel ook Pylos en Gialova met de tijd zijn meegegaan is het hier nog steeds authentiek Grieks toeven. Mijn verkenningstocht destijds resulteerde in een viertal succesvolle Aischylos SummerProjects tussen 2006 en 20011.

SummerProject Generale repetitie Niokastro Giorgos Chronopoulos Medea 2011 SP 2011

Dat jaar, in 2004 was een ‘proefjaar’. In het Niokastro van Pylos werd de Griekse tragedie ‘Troades’ opgevoerd door leerlingen van het SMC uit Maastricht, samen met ll. van een Belgische (Waalse) school uit Visé en van een Duitse school uit Eschweiler, die het stuk al eerder in Maastricht bij het WinterProject speelden. Als afsluiting van hun Griekenland reis werd het stuk hier opnieuw opgevoerd, De spelersgroep werd ter plekke aangevuld met leerlingen van het Lykeo van Pylos die de voorafgaande dagen met Sjeng hun rol hadden ingestudeerd. Een viertalige opvoering dus, want iedere deelnemer sprak zijn rol in zijn eigen taal. Ook de muzikale omlijsting werd door leerlingen van de diverse scholen verzorgd. Veel contacten werden er die zomers gelegd en vriendschappen gesloten en onze liefde voor dit mooie stukje Griekenland is daar uit voort gekomen.
Hoewel het ZomerProject, ‘mijn’ project was, kwam Henk vanaf 2007 steeds een weekje overgevlogen om in mijn enthousiasme te delen. Ook zus Meta was drie van de vier keer van de partij en reisde met de bus met de hele groep met ons mee vanuit Maastricht, deels als begeleidster en deels voor de gezelligheid en voor de lol. Fijne tijden en leuk om dit samen te kunnen doen.

Tot zover het hoe en waarom we op deze plek belandden.
Blog wordt vervolgd...

1. Meta:
    6 september 2020
    Zo fijn om deel uit te maken van jullie zomerprojecten!! Heb er fijne mooie en goede herinneringen aan.
  2. Grid:
    8 september 2020