Brisbane

19 maart 2020 - Brisbane, Australië

Brisbane is de hoofdstad van Queensland en ligt aan de noord-oostkust van Australië. Door de stad kronkelt de Brisbane River en Moreton Bay is de naam van de baai die grenst aan de Coral Sea, die op zijn beurt weer deel uitmaakt van de South Pacific Ocean. Wij verblijven deze twee dagen in Heal House, een luxe B&B in de wijk New Farm die gerund wordt door het eigenaars koppel Bryce en Lindsay. De mannen kochten het huis in zeer slechte staat en hebben het compleet verbouwd en getransformeerd naar de eerder genoemde Queenslander stijl, dus een wit, houten huis met zwarte accenten. Het staat op palen en heeft rondom een veranda. Het interieur is smaakvol en met oog voor detail ingericht. Strakke lijnen, een consequent doorgevoerd kleurenpalet van zwart en wit, en veel elementen en accenten in de Art Deco stijl. We worden op straat opgewacht door Bryce, die zich bij voorbaat verontschuldigt en geen hand geeft. ‘I’ve been advised not to.’ Er volgt een korte rondleiding door het huis. Het is een mooie plek waar we graag verblijven de komende twee dagen.

Ontbijt B&BOntbijtAt SouthbankStadsgroen

‘s-Middags wordt het nabij gelegen deel van de stad verkent. Langs de rivier veel restaurantjes en zelfs een kleine brouwerij. Een gezellige drukte, want vrijdagmiddag en happy hour en veel zakenmensen uit CBD (City Business District) ronden hier hun werkweek af. Onze wandeling over het daarvoor bestemde pad blijkt niet zonder risico aangezien voetgangers het pad moeten delen met fietsers en berijders van wat ze hier scooters noemen, maar wat in feite kleine stepjes zijn, met motor.(video) Ze racen je links en rechts voorbij en omdat ze elektrisch worden voortgedreven, hoor je ze niet aankomen. Lastig! De meeste fietsen en scootertjes maken overigens deel uit van wat wij vroeger ‘het witte fietsenplan’ noemden. Een geparkeerde fiets (of scooter) kan gebruikt worden nadat je deze met je bankpas of credit card hebt betaald en daardoor geactiveerd. Na gebruik parkeer je je voertuig weer. Of niet, want er blijkt geen vaste plek voor te zijn. We komen overal verlaten exemplaren tegen, soms nog met, maar ook vaak zonder de bijbehorende en verplichte fietshelm.

Brisbane SkylineBrisbaneSelfie BrisbaneG & TVerlaten scooter

De volgende dag lopen we de paar kilometer naar de opstapplaats van de River Cat, een bussysteem, maar dan met bootjes, compleet met dienstregeling en kaartjesverkoper. We gaan richting Southbank, een groot park dat aan de rivier grenst en waar winkeltjes, restaurants, musea en theaters te vinden zijn. We vermaken onszelf met een wandeling en veel mensen kijken. We bekijken mooie exposities in de Queensland Art Gallery en de GOMA (Gallery Of Modern Art) en verbazen ons over de stads ibissen (weer eens wat anders dan duiven, zie video) en Australische draakjes die overal rondlopen en kruipen bij het restaurant van de GOMA.

Aanlegplaats City CatCity CatSouthbankAboriginal ArtStatement!Ibisdragon

Aan het einde van de middag melden we ons bij de Ferris wheel (reuzenrad), waar we opgewacht worden door Dave die onze gids zal zijn tijdens een fietstochtje door de stad naar Eat Street en terug met de ferry naar het beginpunt. Eat Street is een verzameling Food trucks en eetstalletjes die op een groot terrein bij elkaar staan. Er wordt muziek gemaakt en overal etende mensen. In de loop van een paar jaar is het uitgegroeid tot een gewilde bestemming tijdens de weekenden voor lokalen en toeristen. Normaal kun je er over de hoofden lopen vertelt de gids, maar vanavond is het een stuk rustiger. Corona doet hier ook zijn werk, want het is de laatste avond dat er meer dan 500 mensen bij elkaar mogen zijn. Wij gaan de volgende dag weer verder naar Perth, om een stukje Western Australia te verkennen.

Ferris WheelSunset at Eat StreetMoreton Bay BugsMoreton Bay Bugs eetklaarWokking in Eat Street

Terwijl ik dit schrijf zijn we al in Western Australië en hebben we op verzoek van onze Nederlandse reisorganisatie (ze komen om in het annuleren en aanpassen van reisschema’s van al hun klanten) zelf een vlucht naar huis geboekt. Er zijn steeds minder mogelijkheden, want steeds meer landen sluiten hun grenzen. We boekten een vlucht van Perth, via Dubai naar Brussel met Emirates. Een paar dagen eerder dan onze oorspronkelijke vlucht, maar vanaf 30 maart schijnen ook niet Australiërs het land niet meer te mogen verlaten. Iedere dag veranderen regels en worden er nieuwe beperkingen opgelegd. Ondertussen volgen we toch maar onze enigszins aangepaste route. Na Brisbane eerst naar Margaret River. Daarover later meer.

1. Cintha:
    19 maart 2020
    Blij dat jullie nog een vlucht hebben kunnen boeken. Maakten ons al zorgen. Nog even vakantie vieren. Ehh pardon : verder reizen :-))
  2. Meta:
    19 maart 2020
    Geniet nog maar even van Australië Hier is het inmiddels een wat onwerkelijke wereld. X
  3. Leo Schunck:
    19 maart 2020
    Gelukkig dat de terugreis, zoals het er nu naar uit ziet, geen probleem oplevert. Fijn als jullie weer in ons Corona kikker landje gearriveerd zijn. De wereld zit nu heel anders in elkaar dan toen jullie gingen. Kafkiaans soms... We moeten er doorheen en dat gaat zeker lukken.
    Ik geniet overigens van jullie blog
    Groetjes uit Maastricht
    Leo
  4. Marry de Ruiter:
    19 maart 2020
    Fijn dat het gaat lukken om naar Nederland te vliegen. Het is hier geen onverdeeld genoegen, heel rustig overal en zoveel mogelijk mensen blijven thuis. Voor zover we weten, zijn we allemaal heel gezond.
    Als ik de laatste foto van jullie bekijk bevalt het leven in Australië prima en is het leven er heel relaxed. Zo zien jullie er op de foto uit: gezond en heel relaxed. Goede thuisreis en groet.
  5. Marga:
    19 maart 2020
    Lieve Grid en Henk blij dat jullie een terugvlucht hebben kunnen boeken, en in iedergeval in Brussel aankomen , op de een of andere manier moeten jullie dan toch thuis kunnen komen , ook al zit België op slot , heel veel succes we duimen
  6. Ans Habets:
    19 maart 2020
    Geniet nog even van de mooie natuur en het lekkere eten. En dat je je nog vrij kan verplaatsen. Een goede thuis reis naar huis.